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Photo Credit: Maks Pallas

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"Ringthing" (release: January 12th, 2018)

Jaguwar began life as a trio, formed in Berlin by Oyèmi and Lemmy in 2012. Their drummer Chris signed up in 2014 to complete the current line-up. Thus far they have released two EPs on the US label Prospect Records and have played countless shows in the UK, Denmark, France, Serbia, Germany and beyond. They have shared the stage with acts like We were promised Jetpacks, Japandroids and The Megaphonic Thrift, resulting in many happy faces and ringing ears.

In 2016 they sent a brief e-mail to Tapete Records with music attached, asking to support The Telescopes on tour. Any band keen on supporting The Telescopes is sure to spark our curiosity and, before long, the two Jaguwar EPs had become firm favourites on the Tapete office playlist. File under: wall of sound, shoegaze, noise & pop. It is by no means injurious to surmise that My Bloody Valentine have had (and continue to have) some small, yet significant, degree of influence on Jaguwar.

In 2017, armed with an impressive array of effect devices, guitars, bass and amps, backed up by a prodigious supply of coffee and cigarettes, they decamped to the Tritone Studio in the idyllic environs of Hof, Bavaria, to record what would become “Ringthing”. Typically for the genre, they crafted layer upon sonic layer. No less typically, deadlines were not always adhered to. But it has been well worth the wait: more noise than ever and even more pop. “Noise & detail” is how the band describe their sound. “Ringthing” is a shimmering, reverberating, crashing monolith of an album. Jaguwar sway from combining saccharine pop with Amphetamine Reptilian noise to sounding like a serendipitous encounter between The Cure and Ride. Prepare to expect the unexpected from their meandering song structures. Successfully unshackled from their paragons, the trio's sui generis sound is destined to be heard all over the world. 

At thunderous volume!

"Ringthing" (VÖ 12.01.2018)

Seit 2012 existiert das Berliner Trio um Oyèmi und Lemmy. 2014 stieß Drummer Chris dazu und komplettierte die aktuelle Besetzung. Bisher veröffentlichten sie zwei EPs beim US-Label Prospect Records, gaben ungezählte Konzerte in UK, Dänemark, Frankreich, Serbien, Deutschland etc. Sie teilten die Bühnen mit Acts wie  We Were Promised Jetpacks, Japandroids oder The Megaphonic Thrift und sorgten für pfeifende Ohren und glückliche Gesichter.

2016 schickten sie eine kurze E-Mail mit Musik an Tapete Records und fragten an, ob es eine Möglichkeit gebe, The Telescopes auf ihrer Tour zu supporten. Bands, die die Telescopes supporten wollen, sind ja schon mal per se interessant, und schon bald liefen im Tapete-Office die beiden Jaguwar-EPs rauf und runter. File under: Wall of Sound, Shoegaze, Noise & Pop. Man tritt Jaguwar nicht zu nahe, wenn man vermutet, dass My Bloody Valentine einen kleinen, aber nicht unwesentlichen Einfluss hatten (und noch haben).

2017 zogen sie sich mit einer beträchtlichen Anzahl von Effektgeräten, Gitarren, Bässen und Verstärkern sowie genügend Kaffee und Zigaretten als Stärkung ins idyllisch im bayerischen Hof gelegene Tritone-Studio zurück und begannen die Aufnahmen zu „Ringthing“. Genretypisch wurde Schicht auf Schicht gelegt und, ebenso genretypisch, musste der ein oder andere Abgabetermin verschoben werden. Aber das Warten hat sich gelohnt: Noch mehr Noise und noch mehr Pop. „Krach & Detail“, wie die Band ihren Sound beschreibt. „Ringthing“ ist ein flirrender, halliger, krachender Monolith von einem Album. Jaguwar kombinieren hier süßen Pop mit Amphetamine-Reptile-mäßigem Noise, dort klingen sie, als hätten The Cure zusammen mit Ride einen Song aufgenommen. Songstrukturen mäandern, man muss bereit sein für das Unerwartete. Dem Trio gelang es so, sich von den Vorbildern zu emanzipieren und etwas Eigenes zu schaffen. Man wird weltweit von ihnen hören.

Und zwar sehr laut!

Jaguwar - Ringthing (CD/LP)