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Credit: Johan Mansson

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DISCOGRAPHY

2006 This Is Nowhere To Be Found
2008 Beyond The Brightness
2010 In The Midst Of Your Drama

"Don't Look Back Into The Darkness" (release: October 11th, 2013)

Do you have to be Swedish to cast such deep melancholy in music so accurately and so beautifully? The one-man project The Grand Opening by the Stockholm multi-instrumentalist John Roger Olsson proves impressively on his fourth album that he is rightly counted among the finest representatives of this art. 

Being mentioned directly alongside American Music Club, Talk Talk, Red House Painters and The Blue Nile - as happens in the British music press - is certainly flattering. And these references are indeed helpful to give a rough impression. But their resemblance to The Grand Opening is mainly to do with the mood created by the music. Anyone familiar with the previous three albums will recognize the typical monotonous guitar structures, the sparse but always beautiful harmonic framework, and of course Olsson's unique melancholy and warm voice - all perfectly arranged and recorded at the highest technical level with various guest musicians (see below).

What is missing from those references - and here we come back to the initial question - is, let's call it "the Swedish component". The Grand Opening sonically evokes the lonely and romantic image of the Swedish countryside and pairs this with lyrics questioning man's place in the world and personal memories of the past. So it was perfectly apt that a short time before he began recording the new album, Olsson found old photos at his grandmother's house that magically reflect the mood that he intended to create, and which he therefore chose for the album's artwork. The cover image especially appealed to him: it shows his family on a boating excursion, strangely paused, and at the center of the image, in a very spooky way, one family member has faded into a ghostly figure.

The recordings for the album began in 2012 with sessions featuring a rotating cast, but the search for the right direction was difficult. Finally, John Roger Olsson locked himself up in his new studio in Stockholm and, inspired by ideas and chords that had occupied him for a long time, recorded the album in four days. The resulting songs were accompanied by Jens Pettersson (drums), Patric Thorman (bass) and Leo Svensson Sander (cello) and augmented by Johan Krantz and Anna Ödlund on backing vocals.

"Don't Look Back Into The Darkness" (VÖ 11. Oktober 2013)

Muss man eigentlich Schwede sein, um eine so tiefe Melancholie so treffend, so wunderschön in Musik zu gießen? Das Ein-Mann-Projekt The Grand Opening des Stockholmer Multiinstrumentalisten John Roger Olsson beweist auf seinem vierten Album jedenfalls eindrucksvoll, dass es zu Recht zu den feinsten Vertretern dieser Kunst gezählt wird. 

Wenn man in einem Atemzug mit dem American Music Club, Talk Talk, den Red House Painters und The Blue Nile genannt wird, wie es die britische Musikpresse tut, dann ist das natürlich schmeichelhaft, und sicherlich sind diese Referenzen als grobe Orientierung auch hilfreich. Aber die Ähnlichkeit zu The Grand Opening erstreckt sich bestenfalls auf die durch die Musik erzeugte Stimmung. Wer die vorigen drei Alben kennt, erkennt die typischen monotonen Gitarrenstrukturen wieder, die spärlichen, aber immer wunderschönen Harmoniegerüste und natürlich Olssons einzigartige schwermütig-warme Stimme – das alles perfekt arrangiert und mithilfe diverser Gastmusiker (s.u.) auf höchstem technischem Niveau eingespielt. 

Was den genannten Referenzen fehlt – und da kommen wir zurück zur Ausgangsfrage –, ist die, nennen wir es mal: schwedische Komponente. The Grand Opening bringen das einsam-romantische Bild von der schwedischen Natur zum Klingen und paaren es mit zweifelnden Texten über den Platz des Menschen in der Welt und über Erinnerungen an die persönliche Vergangenheit. Da passte es natürlich hervorragend, dass Olsson kurze Zeit bevor er das neue Album aufnahm, alte Fotos bei seiner Großmutter fand, die auf magische Weise die Stimmung wiedergeben, die Olsson erzeugen möchte, und die er deshalb auch für das Artwork des Albums auswählte. Besonders das Covermotiv hatte es ihm angetan; es zeigt seine Familie bei einem Bootsausflug, merkwürdig innehaltend, und auf sehr gespenstische Weise ist eine Figur in der Mitte des Bildes zu einem geisterhaften Schemen verblasst. 

Die Aufnahmen zum Album begannen 2012 in Sessions mit wechselnder Besetzung, aber die Suche nach der richtigen Richtung gestaltete sich schwierig. Schlussendlich war es John Roger Olsson selbst, der eingeschlossen in seinem neuen Studio in Stockholm und inspiriert von Ideen und Akkorden, die ihn seit langer Zeit beschäftigten, innerhalb von vier Tagen das Album aufnahm. Die entstandenen Songs wurden dann von Jens Pettersson (Drums), Patric Thorman (Bass) und Leo Svensson Sander (Cello) sowie von Johan Krantz und Anna Ödlund im Chor ergänzt.

Don't Look Back Into The Darkness (CD Digipak/Vinyl)

In The Midst Of Your Drama (CD Digipak/Vinyl)

Beyond The Brightness (CD Digipak)

This Is Nowhere To Be Found (CD Digipak/LP)