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Credit: Josh Hays

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Press Reviews

"Stargazing psych from Seattle prodigy - 8/10" Uncut

"Man kann in diesen sanften Hügeln versinken, sich darin verlieren. [...] Und man kommt nur schwer wieder heraus" FAZ

"Das Quartett aus dem Nordwesten der Vereinigten Staaten von Amerika legt schon wieder ein traumhaft schönes Werk vor, das absolut jenseits aller Trends und Kategorisierungen funktioniert - 8/10" eclipsed

"Departure" (release date: Mar 7, 2014)

The Northwest of the United States: Home of "The Soft Hills". For the music fan, the area has always been a wellspring of pure joy. Punk was invented there in the 1960s (The Wailers, The Sonics), Jimi Hendrix was born there, K Records, one of the most influential indie labels of all time, was baptized there, then came Sub Pop, Mudhoney, Nirvana. "Something is right in the State of Washington" might be a suitable modification of the Hamlet quotation.

But: Where there is light, there is shadow. So excellent is the music that has emerged to conquer the world from Seattle, Olympia, et cetera – and so dreary the weather: Rain and more rain. That can dampen your spirit and damage your health. This painful experience is all too well known to Garrett Hobba, songwriter, singer, guitarist, and mastermind of the Soft Hills. Soaked through from continuous precipitation, his room began to molder, with the result that Hobba fell seriously ill. After several hospital stays brought no relief, Hobba gathered his belongings and headed down to Southern California for a few months of recuperation. Is this to be heard on the album? Absolutely! "Departure" convinces through contrasts that can clearly be linked to the different geographical conditions: The harmonies and colors of Southern California on one side, and the dark, monochromatic light of a rainy day in Seattle on the other. Golden light here, then shadows. A kind of sad euphoria. Or in other words: Beauty in a dark world.

On "Departure" Hobba disposed entirely of the Americana leanings which had characterized the previous albums, allowing European influences to become more apparent. These include Syd Barrett era Pink Floyd, Brian Eno or the Factory Sound of the early 80s, which might be due to the fact that Hobba started to write the songs during a several-month stay in Europe. The instrumentarium was supplemented by Mellotron, Moog, Hammond B3 and a Rhodes piano.

"Departure" is a monolith of an album, an album of contrasts – unlike its predecessors, yet unmistakably "The Soft Hills". Hobba is simply an excellent songwriter and his voice unmistakable. The album was mixed in London by no less than Abbey Road veteran Guy Massey (Spiritualized, The Beatles, Manic Street Preachers).

So what is the best way to listen to "Departure"? Hobba: "The best situation is probably to listen to the album on vinyl with headphones alone in the dark OR lying on your back next to your best friend with a good stereo and a bottle of opium. "

Okay… we'll try both!

"Departure" (VÖ 07.03.2014)

Der Nordwesten der Vereinigten Staaten, Heimat von „The Soft Hills“. Für den Musikfan seit jeher ein Quell der Freude! Hier wurde in den 60ern Punk erfunden (The Wailers, The Sonics), Jimi Hendrix wurde dort geboren, K Records, eines der einflussreichsten Indie-Labels überhaupt, wurde hier aus der Taufe gehoben, dann Sub Pop, Mudhoney, Nirvana. „There is something right in the State of Washington“ mag man in Abwandlung des Hamlet-Zitates denken.

Aber: Wo Licht ist, ist auch Schatten. So hervorragend die Musik ist, die von Seattle, Olympia etc. aus die Welt eroberte, so bescheiden das Wetter, sprich: Regen in rauen Mengen. Das kann aufs Gemüt schlagen und auf die Gesundheit. Diese schmerzliche Erfahrung musste auch Garrett Hobba, Songschreiber, Sänger, Gitarrist, ergo Mastermind, der Soft Hills machen. Vom dauernden Niederschlag vollgesogen, fing seine Bude an zu schimmeln, mit der Folge, dass Hobba ernstlich erkrankte. Nachdem mehrere Krankenhausaufenthalte keine Linderung zu bringen vermochten, packte Hobba seine sieben Sachen und beschloss, zur Kur ein paar Monate in Südkalifornien zu verbringen. Hört man das dem Album an? Und ob! „Departure“ besticht durch Gegensätze, die man durchaus an den unterschiedlichen geographischen Gegebenheiten festmachen kann: die Harmonien und Farben Südkaliforniens auf der einen, das düstere, monochrome Licht eines Regentages in Seattle auf der anderen Seite. Goldenes Licht hier, Schatten da. Eine Art traurige Euphorie, oder anders gesagt: Schönheit in einer dunklen Welt.

Auf „Departure“ verzichtet Hobba gänzlich auf Americana-Anleihen, welche noch die Vorgängeralben prägten, stattdessen treten hier europäische Einflüsse deutlicher zu Tage, wie etwa Pink Floyd mit Syd Barrett, Brian Eno oder der Factory-Sound der frühen 80er Jahre, was eventuell dem Umstand geschuldet ist, dass Hobba während eines mehrmonatigen Europa-Aufenthaltes die ersten Songs schrieb. Das Instrumentarium wurde durch Mellotron, Moog, Hammond B3 und ein Rhodes-Piano ergänzt.

„Departure“ ist ein Monolith von einem Album, ein Album der Gegensätze. Anders als die Vorgänger und doch unverkennbar „The Soft Hills“. Hobba ist halt ein hervorragender Songschreiber und seine Stimme unverkennbar. Gemischt wurde es vom Abbey-Road-Veteranen Guy Massey (Spiritualized, The Beatles, Manic Street Preachers) in London.

Wann sollte man „Departure“ am Besten hören? Hobba: „The best situation is probably to listen to the album on vinyl with headphones alone in the dark OR lying on your back next to your best friend with a good stereo and a bottle of opium.“

Wird gemacht!

Departure (CD, Vinyl) - 07.03.2014

Chromatisms (release: Feb 8, 2013)

The Bird Is Coming Down To Earth (CD Digipak/Vinyl)