Stefan Braunbarth

Objects, Beings and Parrots (out January 23rd)

Please keep moving, please don't stop here! Even more than two decades after their formation, Urlaub in Polen continue to celebrate an aesthetic of transience—an experience bounded by time, poured into the project’s very name—set against a continuous flow of new impressions and a suitcase slowly filling with memorabilia. After a longer hiatus, their 2020 album All marked a return with a warped take on krautrock, a direction which their new release Objects, Beings and Parrots both follows and expands upon. In true eclectic tradition, it ventures further into diverse genre territories—always exploratory, yet never losing its thread. Multi-instrumentalist Georg Brenner and drummer Jan Philipp Janzen blaze a trail through a dense web of references (see also the cover collage merging tile selections, retro interior suggestions, and archaeology textbook cutouts), evoking a warm feeling of being taken along for the ride—even as the band refuses to be pinned down to any clear musical category.

Take the opener, Abacus: kicking off with a drum machine and subtle guitar flourishes, it already nods—title included—to the mechanical, forward-clicking motorik sound of first-generation krautrock. Then it takes a turn, morphing into a grooving jam with increasingly dense sound layers, howling guitars, and the band’s signature clipped vocal phrases—calling to mind flashes of '90s noise rock. Next up on this winding path: a washing machine—here manifested in layers of wide synth textures, crashing drums, distorted guitars, and vocals that end in a staccato-like cough. It’s a shaking, rattling trip through a cosmos of self-willed machinery and a comforting embrace of imperfection.

And so the transformation continues: sometimes as wavering retrofuturism (Fame & Fortune), sometimes as surprisingly melodic acoustic pop—complete with a woodland brass solo (Jaki’s Love Time)—and always through the weaving of finely crafted rhythmic repetitions with sonic experimentation. The Objects, Beings and Parrots in this flow form vague images, points of orientation and pause: at once recognizable elements drawn from pop and art history, and yet as fleeting and abstract as the track that shares their name.

You can hear the album’s decelerated genesis: after a lengthy writing phase, the tracks were recorded across multiple sessions at the secluded MARS Studio in Germany’s Eifel region. The result is a trippy, self-contained celebration of persistence—of pushing forward, without excluding moments of stillness, and with the occasional glance in the rear-view mirror.

Deutscher Pressetext

Bitte gehen Sie weiter, bitte bleiben Sie hier nicht stehen! Auch mehr als zwei Jahrzehnte nach ihrer Gründung zelebrieren Urlaub in Polen eine in den Projektnamen gegossene Ästhetik des Vorübergehenden, der zeitlich begrenzten Erfahrung innerhalb eines kontinuierlichen Stroms aus neuen Eindrücken und sich im Reisegepäck ansammelnder Memorabilia. Nach längerer Pause erschien 2020 das Album All, an dessen verspulte Variante von Krautrock die Neuerscheinung Objects, Beings and Parrots einerseits anschließt, sich andererseits aber in bester eklektischer Tradition weiter in allerlei Genregefilde vortastet, ohne je den roten Faden zu verlieren. Multiinstrumentalist Georg Brenner und Schlagzeuger Jan Philipp Janzen schlagen neun Tracks lang eine Fährte durch das Referenzgewusel (siehe an dieser Stelle auch die Covercollage aus Fliesenkatalog, Retro-Serviervorschlag und Archäologielehrbuch), die beim Zuhören ein wohliges Gefühl von Mitgenommenwerden erzeugt - bei aller Verweigerung einer klaren musikalischen Kategorisierung der Band. 

So rollt etwa der Opener Abacus mit Drum Machine und kleinen Schnörkeln in der Gitarre los und verweist schon im Titel auf eine Verwurzelung im mechanisch voranklickernden Motorik-Sound des Krautrock der ersten Generation. Sodann wird ein erster Haken geschlagen und der Track zu einem groovenden Jam mit zunehmend dichterem Sound, jaulenden Gitarren und dem bandtypischen Gesang aus kurzen Phrasen, der mitunter an 90er-Noiserock erinnert. Als nächstes Objekt am Wegesrand erscheint eine Waschmaschine, hier manifestiert in Form einer Schichtung breiter Synthiesounds, ausbrechender Drums, verzerrter Gitarren und einem in stakkatohaftem Husten endenden Gesang als rüttelnder und schüttelnder Trip in einen Kosmos aus sich verselbstständigender Maschinerie und wohltuender Umarmung des Unperfekten. So wandlungsfähig geht es weiter, mal in Form von leierndem Retrofuturismus (Fame & Fortune) mal als überraschend melodischer Akustikpop inklusive waldigem Blechbläsersolo (Jaki’s Love Time) und immer wieder in der Verwebung fein gearbeiteter rhythmischer Wiederholungen mit klanglichen Experimenten. Die Objects, Beings and Parrots bilden in diesem Strom vage Bilder, Orientierungs- und Haltepunkte, einerseits als wiedererkennbare Elemente aus Pop- und Kunstgeschichte, andererseits so flüchtig und abstrakt wie der gleichnamige Track. 

Hörbar ist die entschleunigte Entstehungszeit des Albums: Nach einer längeren Schreibphase wurden die Stücke im MARS-Studio in der Abgeschiedenheit der Eifel in mehreren Sessions aufgenommen. Das Ergebnis ist eine so in sich geschlossene wie trippige Feier des Weitermachens, eine andauernde Bewegung, die das Innehalten nicht ausschließt und den gelegentlichen Blick in den Rückspiegel vorschlägt.   

Videos

By activating external video from YouTube, you consent to transmitting data to this third party.
Urlaub in Polen - Impulse Response